Nyhedsbrev uge 46 – 2025

Efterårsnyt fra Kaløvig: Generalforsamling, højtryksrensning og julegave til medlemmerne
Info vedrørende Generalforsamling – valg af bestyrelsesmedlemmer
Følgende er på valg:
| Kasserer | Finn Svendsen | Genopstiller som Kasserer |
| Næstformand | Kim Dannesboe | Genopstiller ikke |
| Bestyrelsesmedlem | Thomas Pedersen | Stiller op som Næstformand |
| Bestyrelsesmedlem | Helle Wilkens | Genopstiller |
| Bestyrelsessuppleant | Carsten Borup Jensen | Genopstiller |
Bemærk: I henhold til Kaløvig Bådelaugs vedtægter skal kandidatlister være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen.
Orientering om højtryksrensning
På vegne af havneudvalget vil jeg gerne kort beskrive forløbet vedrørende højtryksrensning og processen omkring det.
Til at starte med vil vi gerne understrege, at det ligger havneudvalget og bestyrelsen meget på sinde at udføre de opgaver der bliver pålagt os af generalforsamlingen og vi erkender at forløbet i denne sag ikke er håndteret godt nok, det vil vi gøre vores bedste for at undgå i fremtiden.
Det er også vigtigt at nævne, at vi skal tage hensynet til havnens medarbejdere, medlemmer og miljøet alvorligt, når vi taler om afvaskning af både. Det er vigtigt at vores medarbejdere ikke oplever unødige gener, når de udfører deres arbejde i forbindelse med op og nedtagning af både.
I forbindelse med spørgsmålet om hvorvidt det er muligt at højtrykrense inden for den gældende miljøgodkendelse blev kommunen kontaktet og det blev oplyst fra kommunens side at såfremt anlægget der bruges i forbindelse med afledningen af spildevandet, kan håndtere de planlagte mængder, så er der ikke noget der forhindrer højtryksrensning i den sammenhæng.
Efterfølgende blev entreprenøren/kloakmesteren, der har installeret anlægget kontaktet og denne kunne bekræfte at anlægget fuldt ud lever op til kravene.
Så der er altså ikke noget i vores miljøgodkendelse eller andre krav fra kommunen der forhindrer højtrykrensning.
Det blev derfor vurderet at det ikke var nødvendigt at kontakte uvildig rådgiver, fordi det hurtigt blev konstateret, at det er muligt inden for miljøgodkendelsen og anlæggets tekniske specifikationer at benytte højtryksrensning, hvis det er ønsket. Dette ville derfor blot være et unødvendigt og fordyrende led i processen.
Efter afklaringen med kommunen og entreprenøren stopper sagsbehandlingen så desværre. Først da havneudvalget bliver gjort opmærksom på, at der mangler afklaring på problemet, genoptages arbejdet.
Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende – og straks efter fejlen i processen bliver opdaget, bliver der nedsat et udvalg som på baggrund af ovenstående hurtigt finder frem til, at vi som sagerne står gerne må højtrykrense, der er dog stadigvæk hensynet til medarbejderne, medlemmerne og omgivelserne i øvrigt, som vi som sagt skal tage alvorligt.
Det betyder, at der lige nu arbejdes på en løsning som tager de nødvendige hensyn. Vi tester en løsning med lavere tryk så dråbestørrelsen i de ”tåger” der dannes ved højtrykrensning, bliver større og derfor falder til jorden hurtigere og dermed ikke generer eller sviner uhensigtsmæssigt.
Den nuværende ordning med børster, som af mange opleves som tilstrækkelig, (mig selv inklusive) – tænkes bevaret uanset resultatet af testen, i givet fald som alternativ/supplement. Så længe vores udstyr er vedligeholdt ordentligt, er det en fin og mere skånsom metode.
Testen med afrensning ved lavere tryk bliver udført i uge 46 og 47 med flere forskellige konfigurationer, så den rigtige løsning kan findes. Efter testen evaluerer vi resultaterne og en endelig løsning vil blive beskrevet og forelagt bestyrelsen.
Det endelige resultat af testen og den endelige løsning forventes klart til implementering som kommende praksis i slutningen af 2025.
På vegne af Bestyrelsen og Havneudvalget: Jesper Lund og Jesper Harpelunde
Julegave til Kaløvig Bådelaugs medlemmer
Som medlem af Kaløvig Bådelaug får du en skøn adventsoplevelse på Badehotellet, til specialpris.
Normalpris for den store julebuffet og efterfølgende koncert kr. 498,- / medlemsprisen er kr. 398,-
For at booke plads til adventskoncert: ring på telefon 39 39 02 60 og oplys medlemsnummer sammen med booking.
Se koncerter her.
Der er nu lukket for booking af krantider til optagning af både.
Kommer du i tanke om, at båden alligevel skal op, kan du enten sende en e-mail til havnekaptajn@kblsail.dk eller ringe til havnekontoret på telefon 86991967.
Vi lukker i denne uge for vandet på broerne.
Nattefrosten banker på døren, så derfor lukkes der for vandet på broerne. Det er dog stadig muligt at bruge vandhanen, der er placeret ved indgangen til havnekontoret. Den er åben hele året.
HUSK: Budgetmøde, tirsdag den 18. november 2025 – kl. 19:00
På mødet præsenterer bestyrelsen budgettet, der vil blive fremlagt på generalforsamlingen den 2. december 2025 til vedtagelse. Ønsker du inden generalforsamlingen at få en fyldestgørende indsigt i budgettet og de overvejelser der ligger bag budgettet, så har du muligheden på budgetmødet.
Budgetmødet finder sted på Kaløvig Badehotel.
Yachtskipper 3 kursus – der er stadig ledige pladser
Kurset henvender sig til alle der ønsker en teoretisk videregående sejladsuddannelse med henblik på sejlads i større fartøjer og dem der evt. gerne vil prøve kræfter med lidt længere sejlads i danske og evt. i nordeuropæiske farvande og den Engelske kanal samt de Britiske øer.
Læs mere om kurset og tilmelding her.







