Tirsdag den 3. december blev der afholdt et møde, hvor der oprindeligt var indkaldt til generalforsamling. Desværre blev det konstateret, at indkaldelsen til generalforsamlingen ikke var sket rettidigt i henhold til klubbens vedtægter (Indkaldelsen blev udsendt den 4. november 2024 og ikke senest den 3. november 2024).
På trods af dette valgte man at gennemføre mødet, hvor hele dagsordenen blev gennemgået, og de indkomne forslag blev sat til vejledende afstemning blandt de fremmødte.
For at sikre, at alle beslutninger er gyldige og i tråd med klubbens regler, indkalder vi nu rettidigt til en ny generalforsamling, der afholdes tirsdag den 7. januar 2025. Ved denne generalforsamling vil der blive foretaget en summarisk gennemgang af dagsordenens punkter. Det er hensigten, at der de beslutninger, der blev truffet ved mødet den 3. december 2024, bekræftes gennem nye afstemninger den 7. januar 2025.
Vi opfordrer alle medlemmer til at deltage i den kommende generalforsamling for at sikre en retfærdig og korrekt proces. Den nye indkaldelse til generalforsamlingen findes nederst i denne nyhedsmail. Beslutningsreferat fra mødet den 3. december 2024 kan læses herunder.
Læs også formandens beretning som fremgår af nyhedsmailen herunder.
Tak for jeres forståelse og opbakning i denne situation. Vi ser frem til at se mange af jer til den kommende generalforsamling.
”Fællesskabets behov trumfer egen- og særinteresser – også i KBL”
Der er meget vi som KBLer kan være stolte af
Og det er med god grund og uden selvforherligelse – fordi….
Hvorfor det?
Vi har et flot, velholdt og velfungerende havneanlæg og bygninger
Kan det blive bedre – ja selvfølgelig – men sammenlignet med kollegaklubber er vi afgjort i den rigtige liga
Vi har en stor variation af aktiviteter i klub og havn
Mange er kommet til siden vores vedtægter blev skrevet for år tilbage
Og der er plads til nye aktiviteter på og i vandet
Vi har planer og ambitioner for klubbens udvikling
Vi har fået styr på vores økonomi
Sidst har vi konstateret, at vi bestemt er kreditværdige, når vi forhandler muligt lån til et nyt fælles klubhus-
Banken tøvede ikke et øjeblik, da vi fremlagde byggeprojektet
Hvorfor kan jeg også sige det?
Havneanlæg
Vores havnepladser er topeffektiviseret og udnyttet optimalt på cm
Måske lige rigeligt – men det ses på bundlinjen
Broerne med installationer vedligeholdes løbende
Nogen brodæk trænger til, at vi får samlet nogle brosjak til at skifte plankerne ud med kyndig hjælp og vejledning fra Heine
Og ja, om nogle år bør vi sikkert arbejde med at etablere nye flydebroer
Vi har etableret nye pladser i lagunen til større både og plads til de mindre både i nyt anlæg
Med hjælp fra medlemmernes bidrag til stormskade engangsbetaling har vi fået reetableret efter de skader stormen gav os.
Kran og vaskeanlæg fungerer på allerbedste vis – kyndigt betjent og effektivt betjent
Bygninger
Bådladen og værksted er i fuld brug til gavn for kajakker, SUP er, joller og alle mulige medlemmer
Pænt stort solfangeranlæg er monteret – så vi håber at se frem til bæredygtig strøm på havnen
Vi har gennemført flytning af kontorlokalerne – 6 pladser og møderum til vores lejere. Etableret i Kahytten.
Gennem en bygningsrokade så vi fremover kan undgå kritik fra Sørens hotelgæster, fordi der er glæde og aktivitet i jolle- og det kommende fælles klubhus.
Banen er er nu åben til at renovere/udbygge et fælles klubhus
I forbindelse med vore fødselsdag kunne vi indvi den flotte shelter plads – tak til Bent og hans byggesjak endnu engang. Dejligt at opleve stoltheden og ejerskabet til noget vi selv har haft mellem hænderne.
Ligesom da mange medlemmer bidrog til beklædningen og fliselægning omkring Bådladen.
Et godt samarbejde med vores restauratør og hotelfatter, Søren
Han gør det godt i sin forretning
Vi ved hvem der har ansvar for hvad
Når det går godt for hans forretning falder der jf. lejekontrakten også penge af til os – sidst en kvart mio. i yderligere husleje for 2023
Klub
Den fælles klubdag i marts i år gav en masse inspiration til klub- og sejlerliv i KBL
Hvordan vi kan øge fællesskabet på tværs af vores mange forskellige afdelinger og aktiviteter?
Hvilke rammer vi har behov for, for at kunne dyrke vores forskellige aktiviteter og ikke mindst fællesskabet på tværs?
Kommunikation: Hvad der skal til for at vi alle ved hvad vi kan være med af spændende aktiviteter og hvordan vi bedre kan sikre koordinering af de mange initiativer – så vi undgår at spænde ben for hinanden?
Hvordan vi kan udnytte medlemmernes mange forskellige kompetencer til fælles bedste?
Alt sammen mange gode ideer, der kan brygges videre på
Det, der stod allermest klart efter klubdagen var: vi manglet rigtigt klubhus, hvor vi kan være og dyrke alle vores møder og aktiviteter, som ikke foregår på vandet
Klubhuset
Er et flot eksempel på når vi er bedst
Ideerne og ønskerne opstår på et møde, hvor alle er inviteret
Thomas stiller sig til rådighed med alle sine færdigheder fra et langt arkitektliv
Han styrer os igennem en lang proces, hvor alle afdelingsformænd/-kvinder bidrager med ideer og ønsker til et fælles superhus.
Nu står vi med alletiders projekt, som GF skal vurdere og forhåbentlig sige god for
Tak til dig Thomas og alle jer, der har bidraget undervejs i processen
Medlemstallet
Har det rigtig godt – vi ser et stille og roligt generationsskifte
Pladser bliver solgt – ikke til ”Corona opskruede” priser – men fornuftige niveauer og nye medlemmer og pladshavere kommer til. Velkommen til jer.
Ungdomsafdelingen
Børnene gør det godt i konkurrencer og henter fine placeringer
De har haft glæde af en ny legekammerat – en flot delfin, der skubber lidt rundt med dem
Vi har vænnet os til at miljøet omkring sejlsportscenteret i Aarhus trækker vores unge sejlere til sig – også efterhånden, som de unge begynder uddannelse i Aarhus
Klubbens organisering
Vores afdelinger og alle de frivillige der gør en kæmpeindsats – uden frivillige gik det slet ikke
Vi har arbejdet med at finde den rigtige demokratiske balance mellem driftsudvalg, bestyrelse og medlemmer–
Det kan blive bedre – bør finde en organisering, så vi har en bedre ledelse og styring af vores fælles klub og mulighed for at alle afdelinger kan holde sig og bestyrelsen skarpe på hvad der bør ske i KBL
Derfor fremsætter vi nu forslag til en vedtægtsændring, som vi håber GF vil bakke op om.
Samarbejdet om sejlsporten
Fra januar i år har det været slut med al den gamle ævl og kævl mellem SAA og Sejlsportscenterets ledelse og bestyrelse. Vores bidrag i den sammenhæng har ikke været ubetydelig.
Aarhus internationale Sejlsportscenter har nu fået en fast og kompetent stab, som kan drive centeret i hverdagen og stå for de store events nationalt og internationalt – de klarer det flot.
SAA har nu fuld opbakning fra alle bugtens sejlklubber – Egå Sejlklub er med igen og gammel strid er lagt bag
Også KBL har fået en pæn stor sum af de penge vi havde til gode fra for år tilbage
Nu arbejdes der med at få afklaret og godkendt vedtægter som beskriver, hvordan SAA kan være en paraply for alle sejlklubber i Aarhusbugten
Vores faste stab
Tak til Allan for sin ukuelige energi og stræben efter kvalitet – også for din til tider stædige – men nødvendige insisteren på, at vi skal følge de regler, vi selv har været med til at sætte. Og for dit gode købmandskab. Dejligt også at se dig på vandet til onsdagssejladserne.
Tak til Heine for dit altid venlige og imødekommende væsen og dine meget dygtige multi-håndværker kompetencer.
Tak til Johnny for dit gode makkerskab med Heine og din sikre kran- og byggehånd
Tak til Mette for at holde styr på finanserne og bidrag til en hyggelig og arbejdsom atmosfære på kontoret
Tak til Jens for at du stadig vil drøne rundt på traktorer, undervise på sejlerskolen, holde styr på det ene og andet og hjælpe formanden med klubbens historie og diverse indberetninger og andet skriveri
I fortjener en klapsalve fra GF
_______________________________________________
Kaløvig Bådelaugs generalforsamling d. 3/12. 2024 – Beslutningsreferat
Dagsordenens punkt: 1 – Valg af dirigent og 2 stemmetællere:
Jesper Bøge Pedersen blev valgt til dirigent. Som stemmetællere blev Henry og Hans valgt. Dirigenten oplyste, at generalforsamlingen ikke var lovlig indvarslet (misset med én dag). Alle beslutninger truffet på dagens generalforsamling skal derfor godkendes på en snarest indkaldt ordinær generalforsamling. 2 – Formandens beretning:
Formandens beretning blev taget uændret til efterretning. 3 – Regnskab for havn og klub:
Regnskabet blev forelagt og godkendt af generalforsamlingen. 4 – Indkomne forslag:
4.1 Nyt klubhus. Bestyrelsens forslag om at der arbejdes videre med projekt ”nyt klubhus” indenfor en beløbsramme på kr. 7,5 mio. blev vedtaget med 96 stemmer for, 17 stemte imod og 2 stemte blankt.
4.2 Optagelse af nyt lån. Bemyndigelse til Driftsudvalget til at optage et nyt lån på op til kr. 6,5 mio. blev vedtaget via håndsoprækning – med overvældende flertal for lånoptagelsen.
4.3 Nye vedtægter. Bestyrelsens forslag til nye vedtægter blev vedtaget.
Kommentar om §11 (Love udskiftes med vedtægter) og opfordring til en kommende bestyrelse om at skabe mere åbenhed om referater (§8.12).
Vedtaget med overvældende flertal ved håndsopretning.
Vedtægterne skal endelig godkendes på en ekstraordinær generalforsamling.
4.4 Ændring af kontingentopkrævning – Oluf Grønkjær. Olufs forslag blev ikke vedtaget, men generalforsamlingen pålagde den kommende bestyrelse at finde en mere lempelig ordning for børn og ungdom m.h.t. udmeldelse.
4.5 Deltagelse i Dansk Sejlunions ligasejlads. Det fremsendte forslag fra Driftsudvalget blev trukket tilbage og generalforsamlingen pålagde den kommende bestyrelse at adressere emnet/området på ny.
4.6 Højtryksrensning af bund ved kranpladsen. Generalforsamlingen pålagde den kommende bestyrelse og havnekaptajnen med hjælp af et kompetent rådgivningsfirma at optage dialog med Århus kommune med henblik på at opnå tilladelse til højtryksrensning på kranpladsen. 5 – Godkendelse af klubudvalg. En opstilling visende alle udvalg og disses formænd blev godkendt. 6 – Budget for havn og fastsættelse af havneleje for det kommende år. Driftsbudgettet med uændret havneleje samt et investeringsbudget på kr. 2,026 mio. blev vedtaget. 7 – Budget for klub og fastsættelse af kontingent for kommende år. Budgettet for klub med uændrede kontingentsatser som i 2023/24 blev vedtaget. 8 – Fastsættelse af pladsindskud. Pladsindskud kr. 50.000 blev vedtaget. 9 – Valg. I lyset af kommende nye vedtægter, som skal bekræftes af en ekstraordinær generalforsamling, og som vil blive afholdt formodentlig i januar 2025, forsætter alle i bestyrelsen og i udvalgene i et midlertidigt ”forretningsministerium” og varetager havnens og klubbens drift indtil de nye vedtægter træder i kraft. Eneste ændring er, at en af de interne revisorer, Ole Rasmussen, fratræder, og Annie Kristensen tiltræder som intern revisor. Lone Sunde er genvalgt. 10 – Eventuelt. Under dette punkt blev omtalt en kommende ny hjemmeside for Bådelauget. Denne er klar til publicering, når det lykkes at få den eksisterende og gamle hjemmeside lukket.
Hornslet d. 5/12. 2024
Ejvind Jensen (medl. Nr. 849